Bratislavská mestská karta má aj odvrátenú stránku...

Autor: Peter Ondrušek | 15.2.2014 o 20:43 | (upravené 16.2.2014 o 0:10) Karma článku: 5,95 | Prečítané:  1756x

Bratislavská mestská karta (BMK) oslávila 3 roky. Už od svojho vzniku v januári 2011 je to kšeft pre niektoré kamenné banky, ktorým bratislavský magistrát týmto spôsobom prihráva nových klientov.   Nie každý Bratislavčan využíva služby konkrétnych šiestich bánk. Niektorí využívajú služby iných kamenných bánk a iní zas preferujú tzv. internetové banky, ktoré poskytujú základné služby bezplatne. Magistrát mi môže oponovať, že do vydávania BMK sa môže zapojiť každá banka. Prečo sa však ostatné banky nezapojili?

DOPLNENÉ 16. 2. 2014, 00:10 h: V diskusii pod týmto článkom som dostal konštruktívnu kritiku na základe ktorej tam čiastočne zmierňujem môj kritický pohľad na BMK. Ďakujem za pochopenie.

 

S používaním tzv. predplatenej BMK sú pre klienta spojené rôzne poplatky banke. Ak používa BMK k svojmu bankovému účtu, tak za základné bankové služby takisto platí viaceré poplatky... Banka má tiež províziu od obchodníka z každej platby prostredníctvom BMK.

Hlavným lákadlom na BMK je 10% zľava na MHD. Ak si myslíte, že ju kompenzujú banky, ktoré na tom zarábajú, tak sa mýlite! Túto stratu dopravnému podniku kompenzuje bratislavský magistrát z verejných zdrojov - z daní nás Bratislavčanov (aj tých, ktorí BMK nemajú). Neveríte?

"Ako uviedol primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD), Dopravnému podniku Bratislava (DPB) však mesto muselo kvôli karte zo svojho rozpočtu vlani vykompenzovať takmer pol miliónovú stratu." Zdroj: http://www.bratislavskenoviny.sk/najnovsie-spravy-z-bratislavy/samosprava/bratislavsku-mestsku-kartu-uz-ma-vyse-52-tisic-bratislavcanov.html?page_id=323748

Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti si dovoľujem nesúhlasiť s nasledujúcim vyjadrením primátora Ftáčnika z toho článku: „Ale sú to dobre investované peniaze na posilňovanie vzťahu mesta a občana. Vraciame obyvateľom, že si vzťah k mestu riešili takýmto spôsobom.“

Platba prostredníctvom BMK je podmienkou pre poskytnutie tejto zľavy pri kúpe predplatného cestovného lístka (PCL) v predajni DPB. Čiže nie je možné zaplatiť v hotovosti ani platobnou kartou inej banky.

A tú 20% zľavu pre držiteľov BMK na vstupnom do ZOO, na plaváreň, kúpaliská či do múzea tiež prepláca mesto... Aj tam je podmienkou pre poskytnutie zľavy platba prostredníctvom BMK.

Ak už chce mesto poskytovať svojim občanom 10% zľavu na MHD a zároveň uhrádzať túto stratu dopravnému podniku, nepotrebuje na to BMK. DPB by totiž dokázal túto zľavu poskytnúť aj na svojich bezkontaktných čipových kartách. Technicky to nie je žiadny problém...

Môžete mi oponovať, že výhodou BMK je jej univerzálnosť = použitie ako platobnej karty (bankové služby), ako nosiča PCL (MHD), ako knižničný preukaz v troch knižniciach a tiež na zľavy u komerčných partnerov. To nepopieram. Prečo sa však tie banky, ktoré na BMK zarábajú, finančne nepodieľajú na poskytovaných zľavách?

Približne pred rokom som zrušil svoj bežný účet v jednej z kamenných bánk, a preto som sa musel vzdať mojej BMK. Využívam služby internetovej banky.

- Na BMK som si kupoval 90-dňové PCL. Pre porovnanie zohľadňujem súčasné ceny PCL.

Výpočet:

90-dňový PCL na BMK stojí 71,90 € - 10% zľava = 64,71 €.

Cena po prepočítaní na rok: 64,71 € x 4 = 258,84 €.

Pripočítam minimálny ročný poplatok banke: 258,84 € + 18€ = 276,84 €.

- Na moju pôvodnú čipovú kartu z DPB si kupujem 365-dňový PCL. Každý mesiac si na to odkladám peniaze (zatiaľ sa mi zanedbateľne zhodnocujú na neviazanom sporiacom účte).

Výpočet:

365-dňový PCL na kartu DPB stojí 263,90.

Odpočítam ušetrený minimálny ročný poplatok banke: 263,90 € - 18 € = 245,90 €.

Takže nakoniec mi za BMK a tou 10% zľavou na PCL vôbec nie je ľúto.

Niektorí majitelia BMK zažili sklamanie po spustení 1. etapy integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK). Do BMK totiž kompetentní neimplementovali funkciu elektronickej peňaženky. Cestujúcim (ktorí necestujú denne) skomplikovali cestovanie v autobusoch dopravcu Slovak Lines mimo Bratislavy, resp. do zón, kde ich PCL neplatí. Pri čipových kartách z DPB a zo Slovak Lines takýto problém našťastie nie je.

Príklad: Nepravidelne cestujem z Bratislavy – Lamača do Stupavy. Na BMK mám zakúpený PCL iba pre Bratislavu, čiže zóny 100+101. Vodičovi poviem, že platím čipovou kartou. Z BMK mi bude správne uznaný bezplatný cestovný lístok len za predplatený úsek cesty, čiže v tomto prípade po mestskú časť Záhorská Bystrica, ktorá sa nachádza na okraji Bratislavy.

Zvyšný úsek však nemôžem zaplatiť z kreditu na BMK, lebo tam žiadny nie je možné nahrať! Vodičovi preto musím v hotovosti zaplatiť 0,70 €. Keby som to mohol zaplatiť z kreditu čipovej karty, stálo by ma to iba 0,45 €. (Pri niektorých vzdialenostiach je platba v hotovosti drahšia až o 0,35 € oproti platbe z kreditu).

Existuje ešte jedna neštandardná možnosť, ktorú mi potvrdili zo Slovak Lines, ale samozrejme ju neodporúčajú: Na BMK si vypýtať lístok iba po Záhorskú Bystricu, tam sa potom vrátiť k vodičovi a napr. z čipovej karty z DPB si zaplatiť zvyšok. Takýto postup však zdržuje dopravu a v prípade plného autobusu môže byť niekedy nerealizovateľný...

Totiž pri nástupe napr. v Lamači nie je z technických príčin možné zaplatiť časť cestovného z jednej čipovej karty (BMK) a druhú časť z inej karty. Čiže platbu je možné kombinovať iba jedna karta + hotovosť.

Pre objektívnosť však musím dodať, že kompetentní rátajú v budúcnosti s rozšírením IDS BK aj na jednorazové cestovné lístky. Vďaka tomu by potom použitie BMK malo byť bezproblémové aj pri jednorazových cestách v Bratislavskom kraji (za predpokladu, že BMK bude možné používať aj na jednorazové cesty). Otázkou zostáva kedy to bude, lebo už spustenie 1. etapy IDS BK bolo niekoľkokrát odkladané a spustenie 2. etapy tiež mešká...

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

KOMENTÁRE

Ako delfíny neprežili v službách ruského štátu

Plán počítal s 500 druhmi zvierat. V súčasnosti je v oceániu asi tridsať zvierat.

TECH

Bývalý šéf Newyorskej univerzity: Šikovní ľudia tu boli skôr ako školy

Existujú rôzne formy univerzitného vzdelania, najdôležitejšie je nájsť študentom to najvhodnejšie, hovorí pre SME JOHN SEXTON.


Už ste čítali?